VERSLAG van de reis van Bram Krol naar GUINEE en NEPAL, nov./dec. 2022
Inleiding
Zeer bewogen reizen in korte tijd (14 nov.- 8 dec.). Er werd enorm veel in gang gezet. Vermoeiend en inspirerend beide. Ons werk beleeft hoogtijdagen. Dat ik het aankon (o.a. een aaneengesloten reis van 54 uur, en de dag na aankomst nog 12 uur met de auto) verbaasde me zeer.
GUINEE
Conferenties Gemeentegroei
Gemeentegroei-conferenties in Kindia (55 deeln.) en Conakry (80 deeln.). Dat was minder dan verwacht, maar de uitwerking ervan zal merkbaar zijn in het gehele kerkelijke leven van het land. Onder de deelnemers tel ik iedereen die minstens drie lesonderdelen (van de negen in totaal) heeft bijgewoond. Onder de deelnemers veel nationale geestelijke leiders, onder wie de voorzitter van alle protestantse kerken in Guinee. E werden veel boeken verkocht (naast wat we gratis hebben verspreid). De door City Bibles geleverde Bijbeltjes waren meer dan welkom. Ook in dit land (net als in Congo), valt er vrijwel nergens meer een Bijbel te bemachtigen. (foto: Dr. Doré; achter hem ds. Etienne Leno)
Training voor nazorg en evangelisatie
Op twee plekken in Conakry hebben we nazorgtrainingen gehouden met in het totaal ongeveer 80 deelnemers. Ten gevolge hiervan zijn ongeveer 15 nazorggroepen van start gegaan, naast nog drie groepen op honderd kilometer van de hoofdstad door evangelist Maurice en drie groepen voor Engelstaligen (er zijn veel vluchtelingen uit Engelstalige buurlanden). Dan nog een heel bijzondere nazorg-bijbelstudie in het huis van een recent bekeerde ex-minister. We verzorgden een evangelisatie-training in een dorp enkele kilometers buiten de hoofdstad, met 21 deelnemers. Bij evangelisatieacties in Kindia en nabij Conakry zagen we 21 mensen tot geloof komen. Guinee is hoofdzakelijk een islamitisch land (85%), maar de islam is er gewoonlijk niet erg fanatiek, behalve als iemand het waagt dat geloof te verlaten.
Massasamenkomst in Conakry
De eerste zondag sprak ik in de kerk van ds. Telliano, met 255 bezoekers (zonder de 300 kinderen mee te tellen). De tweede zondag van mijn verblijf werd ik uitgekozen om enkele woorden (10 minuten) te richten tot de samengestroomde massa in een stadion, voor de jaarlijkse bijeenkomst van alle evangelische/protestantse gelovigen in Conakry, met tegen de 15.000 bezoekers en veel regeringsvertegenwoordigers (premier, zes ministers, de voorzitter van het parlement). Opeens waren we als beginnende beweging uitermate zichtbaar en van alle kanten werd gevraagd naar onze cursussen en materialen.
Algehele indruk
We hebben een vliegende start gemaakt in Guinee. Na twee bezoeken dit jaar van Philippe Makaye, onze secretaris in Ivoorkust, was mijn bezoek (samen met Philippe) een derde in dat land. We zijn naar Guinee gekomen op verzoek van enkele zeer vooraanstaande geestelijke leiders. Onze - voor hen nieuwe - aanpak van evangelisatie slaat enorm aan en ook de nazorg zoals wij die hebben opgezet. Verder vallen de lessen over Gemeentegroei in goede aarde, juist door de spanningen en verstarring die vooral in de oudere denominaties hebben toegeslagen. Ze bieden ook een antwoord op de verkeerde veronderstellingen van extreem charismatische gemeenschappen uit Nigeria, die overal luid worden uitgebazuind. Sommigen onder onze vrienden zijn uitgekozen voor een hoge politieke of administratieve post, als adviseurs van de regering of directeur van de Rekenkamer (annex corruptiebestrijding). Daardoor kregen we ook indirect toegang tot de hoogste bestuurders van het land. In Kindia (130 km. van Conakry) is een plaatselijk comité gestart. Daarmee blijven we in contact. In Conakry is een nationale werkgroep Facilite opgezet. De voortrekker is ds. Etienne Leno, oud-voorzitter van de grootste protestantse denominatie (ontstaan uit de zending van de CAMA). Een tweede is ds. Telliano. We staan in goed contact met de voorzitter van alle protestantse kerken, ds. Joseph Doré (ook directeur Rekenkamer). Hij heeft in zes jaar een gemeente opgebouwd van ongeveer 1500 leden (90% bekeerlingen uit de islam). Onze ‘vliegende keep’ is evangelist Maurice Kamano uit Coyah (40 km. van Conakry), die overal in de binnenlanden waar hij werkt nazorggroepen gaat opzetten. Hij is ook de man achter de bekering van de voornoemde ex-minister. Hij ziet (net als veel anderen) onze komst als de verhoring van een jarenlang gebed.
NEPAL
Spreken tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Kirati gelovigen
De belangrijkste reden voor een derde reis naar Nepal van dit jaar was de bijzondere uitnodiging om te spreken op de grote jaarlijkse bijeenkomst van de Kirati, ter ere van de verjaardag van hun goeroe. De Kirati zijn zowel een verband van stammen (met name Limboo en Rai) als een geloofsgemeenschap. Oorspronkelijk geloven ze in het bestaan van één God. Er zijn meer dan twee miljoen Kirati, van wie ongeveer de helft goeroe Atmananda volgt. De anderen volgen of een variant van het oude Tibetaanse Bon-geloof of het Hindoeïsme. Er is een overtuiging gegroeid bij de goeroe en zijn hoofdbestuur dat een nadere samenwerking met ons van belang is. Dat is een gedurfde stap in een traditionele gemeenschap. Ik heb tweemaal gesproken. De eerste keer om de goeroe te feliciteren (vijf minuten). Dat sloeg aan, omdat ik een andere spreekstijl hanteer dan wat gebruikelijk is in Nepal. Jongeren, die vernieuwing zoeken, kunnen zich daar goed in vinden. Er waren op dat moment veel hoge politici aanwezig (zes parlementsleden, de oud-voorzitter van het parlement en de vicepresident). Met hen hadden we enig contact. De tweede dag kon ik ruim een half uur spreken. Hoe tegemoetkomend ik ook was, het sloeg in als een bom, bijna letterlijk. Velen waren geraakt, anderen kwamen bijna in opstand (een kleine maar felle minderheid). De onrust werd door een andere spreker en de goeroe bezworen. Mijn toespraak is in gedrukte vorm verspreid (meer dan 3500 exemplaren). We verwachten daar nog veel van te horen. Ook was er een directe uitzending van de digitale tv van de Kirati-beweging en waren er opnamen van de nationale tv. (foto 1: Goeroe Atmananda en zijn vrouw , 2: Vertaler: Surya Natasa, tijdens de felicitaties aan de goeroe)
Doelgroepen en nazorg
We hebben een strategie gekozen om via doelgroepen (in plaats van een meer statische geografische benadering) het Evangelie te verbreiden en nazorg te doen. Het meest vergevorderd zijn we met de Santal (Santali) een bevolkingsgroep van 8,5 miljoen mensen. In Nepal tellen ze ongeveer 100.000 leden. De meesten wonen in India en Bangladesh. Onze materialen worden in hun taal vertaald; dat zal naar verwachting in januari klaar zijn. Er worden contacten gelegd om onze nazorg- en evangelisatietraining overal in hun gemeenschappen te geven.
Er zijn ongeveer 2,5 miljoen leden van de Rajbansi-stam, van wie enkele tienduizenden in Nepal. Onder hen heeft onze medewerkster Jitni al meer dan 40 nazorggroepen kunnen starten. Velen komen tot geloof. Ook deze stam bevindt zich voor het grootste deel in India en Bangladesh. Rond Kerst zal Jitni gemeenschappen in die beide landen bezoeken. Ze is zelf afkomstig uit Bangladesh.
De Dhimal-stam is klein (35.000) en woont in het verre zuidoosten van Nepal. Zeer velen van hen komen tot geloof. In al hun kerken wordt ons nazorgmateriaal gebruikt.
De Maji zijn zowel een (lagere) kaste in het Hindoeïsme als een stam met een eigen taal. Ze zijn in verschillende groepen uitgeengevallen. Eén daarvan zijn de mandenmakers. Tot hen behoort medewerkster Gita. Zij bezoekt rond Kerst één van hun twee belangrijkste woongebieden, in het district Mawakanpur (ten westen van Kathmandu). De grootste groep van de Mandenmakers-Maji woont echter in het gebied van Ramechhap (tussen Kathmandu en de oostelijke grens van Nepal), enkele tienduizenden. Onder hen zijn nog niet veel Christenen.
De evangelisten Ruben en Santosh horen bij de kaste van de ambachtslieden, in het bijzonder die van de kleermakers. Onder hen zagen we deze reis drie mensen tot geloof komen.
Een bijzondere doorbraak zagen we onder de meer dan 100.000 oostelijke Chowdhari. Daar zijn vrijwel nog geen Christenen (anders dan bijvoorbeeld onder de Chowdhari die leven in het gebied Chhitwan). De zoon van Santosh, Kephas, is leraar in hun gebied. Hij heeft een groep van 32 razend enthousiaste jongeren om zich heen verzameld voor de nazorgbijbelstudies, al zijn ze nog niet gelovig.
Straf of doodstraf voor wie gelooft?
Wie Christen wordt in Nepal heeft met bijzondere wetten en gebruiken te maken. De wet verbiedt bekeringsactiviteiten (tegen alle internationale overeenkomsten in). Dat is uitsluitend tegen Christenen gericht. Sommige evangelisten worden in de gevangenis gegooid. Maar er is ook de adat van veel stammen. Wie de opvattingen van de eigen groep verlaat, wordt uit huis gegooid en onterfd. Soms ook vermoord. Dat geldt zeker voor de Maji, Chowdhari en de Kirati, althans in hun orthodoxe gemeenschappen. Onder de Santal was dat ook het geval, maar doordat nu misschien meer dan 15% van de Nepalese Santal-stam Christen is geworden, wordt die regel niet meer toegepast. Er is een kritische grens gepasseerd. Ze worden massaal Christen, niet geholpen door enige zending, kerk of instantie. Onze hulp wordt daarom heel erg gewaardeerd. (Onder de moslims, ook in Guinee en Nepal, is moord op bekeerlingen nog tamelijk algemeen).
Training en vorming
Tijdens deze korte reis naar Nepal hebben we twee trainingen gegeven voor nazorg, één in een dorp ten zuiden van Damak, voornamelijk voor Dhimal-gelovigen (40) en één in het gebied van Bhaktapur in het verre zuidoosten onder gelovigen uit Santali kerken met 63 deelnemers. Verder hebben we vier van onze vijf regionale (vrijwillige) medewerkers onze visie en werkwijze beter kunnen bijbrengen door hen mee te laten reizen naar Larumba en naar de nazorgtrainingen. Ze doen het geweldig. De vijfde, een jonge vrouw uit de Dhimal-stam, moest zorgen voor haar zieke schoonmoeder. Santosh heeft ook een nieuwe medewerker uitgekozen uit de Santali, Peter, in het Nepalees Patroes.
Conclusie
Een zeer waardevolle, maar door alle activiteiten en reizen wat dure reis. We verwachten een grote oogst in de verschillende stamgebieden. We beleven een spectaculaire groei in ons werk en in het aantal mensen dat zich tot Christus wendt om hulp en redding.
Bram Krol
12 december 2022